Inleiding en opdracht

Hallo beste Klas 2 leerlingen,

Dit schooljaar mogen jullie laten zien dat zelfstandig werken echt iets voor jullie is. De opdracht voor deze 2 weken is om alle stof van hoofdstuk 8, zonder mijn klassikale uitleg, zelf te leren en te maken. Hiervoor heb ik natuurlijk wel een aantal hulpjes voor je bij elkaar gezocht. Aan het eind van de twee weken, hebben we het PW. In magister zie je precies wanneer dit is.

Inleiding individuele opdracht

Een poos geleden hoorde ik van een groot Amerikaans bedrijf, misschien kennen sommigen van jullie het wel – Nike, dat zij ieder jaar 100 nieuwe managers aannemen. Mensen die net van het MBO en HBO afkomen en dan op de eigen Nike – school gaan leren hoe het is om baas te worden binnen een bedrijf als Nike. Tijdens de 2 jaar dat ze op de eigen Nike – school zitten krijgen ze lessen in boekhouden, verkopen en het maken van allerlei producten. Ze gaan op bezoek bij alle afdelingen van Nike zoals schoenen – sportkleding – vrije tijdskleding – sportmaterialen en nog veel meer. Overal krijgen ze les in, ze kijken op alle afdelingen een paar maanden mee. Tijdens deze 2 jaar opleiding krijgen deze managers gewoon betaald. Dit betekende voor Nike een aanzienlijke uitgave aan salaris voor mensen die nog op school zaten en nog geen geld verdienden voor Nike. Nike wilde graag de opleiding inkorten maar wist niet hoe. Toen huurden ze Steven Covey in, zegt jullie niets, maar dat is een meneer die heel goed opleidingen kan ontwikkelen. En die zei: de leerlingen die jullie hebben zijn veel slimmer dan de leraren, ze zijn niet alleen slimmer maar ook sneller en het 2 jaar is gewoon veel te lang. Vertel deze leerlingen in het begin van de opleiding wat ze moeten doen, weten en kunnen op het examen, geef ze alle materialen om dat te doen en laat ze het lekker zelf uitzoeken. Dus toen de nieuwe leerlingen binnenkwamen, kregen ze een lijst met dingen die ze moesten weten om te slagen voor het examen van de Nike – school, ze kregen boeken, filmpjes op Youtube en kregen te horen wanneer het examen zou zijn. Verder mochten ze altijd aan de docenten die op de Nike - school werkten vragen stellen. Maar … het mochten geen vragen zijn zoals: “ik begrijp het niet”. Ze moesten specifieke vragen stellen. Het resultaat was verbluffend. In plaats van leerlingen die na 2 jaar examen deden, en een deel zakte dan voor het examen, waren de meeste leerlingen nu gemiddeld 6 maanden bezig in plaats van 2 jaar en, heel raar, bijna iedereen slaagde. Nike bespaarde dus heel veel geld en de resultaten waren nog beter ook.

Wat betekent dit voor jullie?

Ook jullie krijgen een lijst met punten die je moet weten op het proefwerk. Om tussentijds te laten zien dat je de stof beheerst, moet je een aantal opdrachten op papier inleveren. Dit zal voor bijna iedereen verschillend zijn. Iedereen moet aan het eind het proefwerk maken. Je tijdsindeling moet je zelf maken en je moet hier een logboek van bijhouden, een soort werkboek. Werk je tijdens de les of alleen thuis? Tijdens de les mag je op je telefoon de filmpjes ook kijken. Zaak is wel dat het af moet en dat het je eigen verantwoordelijkheid is om alles af te maken en in te leveren en natuurlijk om alles te leren voor het proefwerk.

Op het volgende blad staat wat je moet inleveren en wanneer. Ook staan er veel verwijzingen (urls) naar filmpjes waarin de stof ook wordt uitgelegd. Alleen wanneer je hele specifieke vragen hebt, waar je zelf ook na het kijken van de filmpjes niet uitkomt, mag je die stellen aan mij.

Laat maar eens zien hoe goed ook jullie in staat zijn om zelfstandig te werken.

Succes aan jullie toppers